המכון הירושלמי לפסיכודרמה תיאטרון פלייבק תהליכי קורסי קיץ לקהל הרחב בית מדרש יוצר
X סגור תפריט אודותתכניות וסדנאותמה אומרים עלינומאמרים וכנסיםגלריות תמונות ווידאוהנקודה היהודיתצור קשר

מסלול חדש

הנחיית קבוצה באמצעות תאטרון פלייבק תהליכי ותאטרון חברתי ותאטרון סיפור אוטוביוגרפי

מנהלת- ד"ר זיוה ברכה גידרון

רכזת מסלול - רחל סוויד

נפתח מסלול חדש במכון הירושלמי לפסיכודרמה: הנחיית  קבוצות בתאטרון פלייבק תהליכי ותאטרון סיפור  אוטוביוגרפי.

התוכנית מיועדת לכל מי שמבקש ליצור מרחב קבוצתי ליצירת חווית תקווה בקשרים ומערכות יחסים בדגש על מודעות רגשית וחברתית באמצעות הכלים החוויתיים של הפלייבק.  תאטרון אימפרוביזציה המשלב גישה טיפולית  יחודית. התוכנית כוללת קורס בתאטרון ותיאטרון סיפור אוטוביוגרפי.  הקורס יפיק הופעות תאטרון יחיד המעובדות  למופע דרמטי מתוך סיפור חיים.

 

המסלול מורכב משני קורסים מרכזיים האחד הנחיית קבוצה באמצעות תאטרון פלייבק תהליכי והשני קורס בתאטרון חברתי ותאטרון סיפור אוטוביוגרפי.

המטרה : יצירת מרחב קבוצתי המאפשר לספר סיפור אישי באמצעים חוויתיים מעולם הפלייבק הסיפור התאטרלי והמופע הדרמטי. מרחב זה יאפשר עיבוד חוויות בדגש על תקווה כוחות הנפש ויצירת הזדמנויות לשינוי במערכת היחסים הפנים נפשית והבינאישית .

 

מסלול דו-שנתי כולל שנה א מבוא וכלים בתחומי הפלייבק התהליכי כולל יצירת מאגר כלים בנויים להנחייה ומבוא לתאטרון סיפור חברתי ואוטוביוגרפי .בשנה ב התנסות למידה ויצירה של חוויה שלמה בתאטרון פלייבק תהליכי כוללת הכשרה מעשית והתנסות בהקמת קבוצה בליווי מקצועי אישי וקבוצתי. בשנה ב' שילוב של קורסים בתאטרון חברתי, ליצנות רפואית, ומיצג כולל מרצים אורחים בתחום.

 

בסוף שנה א'וב' התלמידות יעלו מופע תאטרון פלייבק יחודי לתוכנית ומופע של תאטרון סיפור אוטוביוגרפי מחומרים אישיים שיתגבשו לכדי מופע מול קהל.

 

 

 

קורס א' הנחיית קבוצה דרך תאטרון פלייבק תהליכי

מטרות ותיאור הקורס :

 

להפגיש את הלומדות עם מושגי יסוד בתאטרון הפלייבק באופן תאורטי והתנסותי. המטרה היא לאפשר התנסות של למידה חוויתית שמורה והדרגתית. ההנחיה תשלב תרגילי חימום בתנועה ודרמה, התנסות בעבודה דינמית בקבוצה, הבנת הכלים והתנסות חוויתית עם הצורות השונות בפלייבק. נעמיק בהבנת הפלייבק, למי הוא מיועד  וכיצד לשלב אותו בכיתה, בבית ובכלל בחיים.

בתום השנתיים התלמידות זכאיות לתעודת מנחות בתאטרון פלייבק חברתי וקהילתי.

 

  1. התלמידות יתנסו במגוון כלים חוויתים מעולם תאטרון הפלייבק ויוכלו לספר סיפור אישי באופן מעשיר מרפא וחוויתי.
  2. הלומדות יקבלו כלים להנחייה המבוססים על הקשר    בין תהליך אישי לתהליך תראפויטי
  3. הלומדות  יעשירו מאוד את ארגז הכלים המקצועי שלהם כך שהמרחב הקבוצתי יאפשר תקווה גדילה ושינוי.
  4.  הלומדות יתנסו ביכולת לשקף לפרש ולעבד תהליכים אישיים וקבוצתיים באופן תאטרלי בדגש על אותנטיות חוויה והומור.
  5. התלמידות יפתחו יכולת הקשבה לתמות עיקריות בסיפור, ירחיבו את עולם הדימויים שלהן ויתנו מעוף ליצירתיות שבהן לנבוע ולקבל במה.

 

מבנה הקורס:

 

  1. השיעורים יכללו : חימום פיזי, הדגמת טכניקות ופעולה בקבוצות קטנות, עבודה ממוקדת במליאה, שיתוף קבוצתי וסיכום. בתחילת ובסוף כל שיעור יהיה זמן להבנה תאורטית ושאילת שאלות.
  2. לכל מפגש ייבחר נושא ע"י המנחה, שיהווה מסגרת כוללת ותוחמת את תהליך העבודה.
  3. העבודה בשיעור ילווה בפעילות בקבוצות קטנות שיקבעו בצורה אקראית ולא מתוכננת. הקבוצות יאפשרו תהליך היכרות הדרגתי, תמיכה ואינטימיות בין המשתתפים, ויאפשרו ליחיד לבוא לידי ביטוי בגרעין אנושי קטן ומוכר.

 

נושאים שנעמיק בהם במשך השנה -

 

 

המפגשים מורכבים משלושה חלקים עיקריים -

מישהי מספרת סיפור, והקבוצה משקפת בחזרה על הבמה (דרך תבניות תיאטרליות שונות) את מה שסופר.

 

 

 

קורס ב' תאטרון חברתי ותאטרון סיפור אוטוביוגרפי –

מנחה ד"ר זיוה ברכה גדרון

 

הקורס הינו פיתוח יחודי של גישה מתפתחת העוברת מתהליך פסיכודרמטי אישי לתהליך פסיכודרמטי חברתי שמטרתו הכרות עם תפקידי משתתפי הקבוצה ומתן במה לשינויים במערכת היחסים החברתיתכך שכל חבריה מרגישים משמעותיים ויחודיים. הקורס יקנה כלים מעשיים להתמודדות עם מצבי לחץ ומשבר בקבוצות דרך חוויה סיפורית המדגישה תקווה וכוחות נפש . בסוף התהליך כל משתתפת תגבש סיפור אישי אוטוביוגרפי שיעובד למופע דרמטי קצר . מטרות המופעים לעורר דיון בנושאים משמעותיים ליחיד ולחברה.

 

 

התלמידות יתנסו בחוויה הפסיכודרמטית בדגש על החוויה החברתית ועל יצירה תאטרלית

נושאים ותכנים :

החימום הפסיכודרמטי והחימום החברתי

מהו תאטרון חברתי ומהי ההבחנה בין תאטרון רגיל לחברתי שמטרתו לעורר דיון ושיח חברתי בנושאים משמעותיים.

כיצד נוצרים תפקידים בקבוצה וכיצד ניתן לפתוח לקבוצה הזדמנויות לתפקידים חדשים

פסיכודרמה בשרות הסיפור האוטוביוגרפי-תהליכי חימום ויצירה פסיכודרמטיים שיעובדו למופע אישי.

 

מבנה הקורס:

 

מפגש פותח בחימום פסיכודרמטי מעולמות האומנויות בדגש על תאטרון ותנועה

העלאת תכנים וסיפורים השורים למערכות יחסים חברתיות עיבוד תהליכי של הסיפור באופן המאפשר צמיחה.

רסוננס ושיקוף אישי וקבוצתי לסיפורים

תהליכי עיבוד של הסיפור וכוח הצמיחה ממנו

משחקי חברה המיועדים לשיפור קידום ושינוי בתחום החברתי

ועיבוד תהליכי פסיכודרמה אישיים למופע \מיצג אישי מעורר דיון.

 

בסוף השנה יועלו מופעים שעובדו במהלך השנה מתוך סיפורים אישיים על הבמה  ויוצגו בפני קהל.

 

 

 

המסלול מתקיים בימי שלישי מהשעה 10.00-16.00

28 מפגשים

ב10.00-13.15 קורס הנחיית קבוצות בפלייבק תהליכי -מרצה רחל סוויד

מ14.00-16.00- קורס תאטרון חברתי ותאטרון סיפור מרצה ד"ר זיוה ברכה גדרון
 

עלות : 12.000 ש"ח לשנה

לבוגרות המכון הירושלמי לפסיכודרמה 11,500 ש"ח

הרשמה מוקדמת עד אוגוסט 2023 (למי שאינה בוגרת המכון):  11,500 ש"ח

 

תעודה:

בסיום התוכנית הדו שנתית תינתן תעודת מנחת קבוצת פלייבק תהליכית ותאטרון חברתי וסיפור אוטוביוגרפי

מועד פתיחה: ב' בחשוון תשפ"ד, 17/10/23

 

 

 

ביבליוגרפיה קורס א:

נילי לוברני רולניק, חיים בתוך סיפור.

עינת משעל - ניצן, במה לכל אדם.

רונן קובלסקי ושוש קיסרי, היכל המראות.

פנדזיק, ס. (2006/2015). המציאות הדרמטית: הגדרתה וערכה הטיפולי. טיפול באומנויות: מחקר ויצירה במעשה הטיפולי, 5, 457-468.

 

ביבליוגרפיה קורס ב:

אסטס, ק. פ. (1992) רצות עם זאבים, ארכיטיפ האשה הפראית. תרגום: ע. גינצבורג-הירש. תל-אביב: הוצאת `מודן`, 1997.

ארון ,ל.( 1996,) מהדורה עברית 2013)  המפגש –הדדיות ואינטרסובייקטיביות בפסיכואנליזה, בתוך ע. ברמן, הוצאת עם עובד.

ארצי, ע. (1991) פסיכודרמה.  תל אביב: הוצאת דביר. אשל, ע. (2007) לנוכח שלושת השערים: השתוקקות  הנפש להזדמנות חדשה להתהוות –מחשבות בעקבות ליטל וויניקוט. כתב העת: שיחות כ"ב 1

אשל, ע. (2002) מחשבות על הכלה הזדהות ועל האפשרות להיות. שיחות, כרך ט'ז חוב  2

בובר, מ. (2013 [1923]) אני - אתה.  תרגום מגרמנית: א.פלשמן; ירושלים: הוצאת מוסד ביאליק.

בולבי, ג. (2016) בסיס בטוח -התקשרות הורה ילד והתפתחות אנושית בריאה. הוצאת עם עובד

בטלהיים, ב. (1994) קסמן של אגדות ותרומתן להתפתחותו הנפשית של הילד .הוצאת רשפים

דסברג, ח. (1986) מה עוזר בפסיכותרפיה, שיחות, כרך 1, חוב' 3

 ויניקוט, ד.ו. (1960). עיוות האני במונחים של עצמי אמיתי ועצמי כוזב, מתוך: ויניקוט (2009), עצמי אמיתי ועצמי כוזב, תל-אביב: הוצאת עם עובד

 

 

 

ד"ר זיוה ברכה גדרון

מנהלת המכון הירושלמי לפסיכודרמה הנכנס לשנתו ה18. מטפלת ומדריכה מוסמכת בפסיכודרמה מזה 23 שנה פסיכותרפיסטית בהכשרתה המקצועית, לימודי פסיכותרפיה באוניברסיטה העברית בעלת קליניקה פרטית לטיפול ביחידים זוגות ומשפחות . שייכת לצוות בין-מקצועי של היחידה לטיפול במצבי לחץ משבר ואובדנות במשרד החינוך. מנחה עם צוות המכון תוכניות פסיכודרמה בחדרי מורים במתווה משרד החינוך . בעלת תואר דוקטור בפסיכולוגיה כתבה את הדוקטורט בנושא: אחדות ההפכים יצירת תקווה במרחב הפסיכודרמטי -שילוב בין פסיכותרפיה פסיכודרמה ועולם הרוח היהודי.

 

רחל סוויד בעלת תואר שני בדרמה תראפיה

מנחת קבוצות פלייבק תהליכי שחקנית בימאית ויוצרת

מרצה בתוכנית המרכזית של המכון הירושלמי לפסיכודרמה

 

 

 

 

 




פנו אלי

מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

נעשה באהבה ע"י © כל הזכויות שמורות 2024 
ההודעה נשלחה בהצלחה!
נציגנו ישובו אליכם בהקדם, תודה