לימודי תעודה בפסיכודרמה בירושלים
תוכנית תלת-שנתית ללימודי תעודה בפסיכודרמה
הלימודים מורכבים משלושה שלבים ובהתאם לכך גם ניתנת תעודת הסיום.
הלומדים שנה אחת - שנה א': מעגלי שיח - שילוב כלים פסיכודרמטיים בחינוך ובייעוץ.
הממשיכים ועוברים לשנה ב': הנחיית קבוצות בפסיכודרמה.
הממשיכים ועוברים לשנה ג': ייעוץ אישי וקבוצתי דרך פסיכודרמה.
התכנית מתאימה לאנשי טיפול, ייעוץ חינוכי ואומנויות ולאנשי חינוך המבקשים לפתח כיוון מקצועי חדש, ולמי שמבקשים לשנות כיוון בדרכם המקצועית הן בתוך המערכת או לצידה.
התוכניות מוכרות לקרן ההשתלמות ולגמול השתלמות של משרד החינוך.
מהי פסיכודרמה?
הפסיכודרמה היא שיטת טיפול שפיתח ג'ייקוב לוי מורנו שהיה פסיכיאטר יוצא דופן ותלמידו של פרויד אותו הוא העריך ועליו גם חלק. כשהחל לטפל בקבוצות באמצעות משחק ותיאטרון אמר מורנו לפרויד: "אתה קורע את האדם לחלקים ואני מבקש לעזור לאדם לחלום מחדש" (1932).
כשיטת טיפול הפסיכודרמה שמה במרכז את הפעולה, כלומר את החוויה האנושית, שבמרכזה: לא רק "לדבר על..." כי אם "לעשות את..."
הפעולה היא למעשה משחק של תיאטרון הנפש - תיאטרון החיים. האדם משחק בעזרת הקבוצה דמויות משמעותיות מחייו ואירועים אמיתיים כולל טראומות. כל התהליך "משוחק" על הבמה הפסיכודרמטית בתהליך תרפויטי המונחה באופן אחראי ומקצועי. לרוב החוויה מאפשרת מעברים בריאים משבר לתיקון ולגדילה.
למה טיפול בקבוצה?
אני ואת ואתה נולדנו לתוך הדרמה הקבוצתית הנקראת: משפחה! שם גדלנו, וחלקנו שם גם נפגענו. כך יוצא כי דווקא בתוך מערכת מקבילה כמו טיפול קבוצתי המשלבים חוויה חיה מכילה ועמוקה המעודדת אמון, החזקה, ביטחון והכלה אפשר לצמוח לגדול. יותר מכך, חלקנו אף יוכלו לרפא כמה מפצעי העבר.
גם כחברה אנו משפיעים האחד על השני לטוב ולרע ומתוך כך קבוצה בהנחיה ובטיפול הנכון, יכולים לתקן ולגדל את עצמנו מחדש בתוך החוויה הקבוצתית.
פסיכודרמה בגישת המכון הירושלמי
תוכנית הלימודים מבוססת על פסיכודרמה יישומית המתמקדת בחוויה התרפויטית האישית והקבוצתית.
חוויית הלמידה מעמידה את עולם הטיפול והייעוץ במרחב המאפשר מעברים מחוויית חסר לתחושת סיכוי, מחוויה מפרקת לחוויה מתקנת ומתחושת שבר לתנועה של תיקון וצמיחה. זאת בדגש על מרחב חי, דיאלוגי ויצירתי, המחולל שינוי.
על כן הפסיכודרמה בגישתנו מעמידה את המפגש האנושי כביטוי למורכבות האנושית הן ברמה הפסיכולוגית והן בשילוב היבטים מתוך עולם הרוח של האדם.
בנוסף התוכנית ממוקדת בהבנה יישומית של מושג התקווה וביצירת מרחב של תקווה במערכות היחסים הפנים-נפשיות: עולמנו הפנימי ומערכות היחסים הבינאישיות: האדם והזולת. זאת בשילוב עקרונות מתחום עולם הרוח על פי היהדות בגישת פרופ' רוטנברג.
הבוגרים והבוגרות יוכלו להנחות קבוצה ולאפשר שיח ייעוצי טיפולי בפסיכודרמה במערכות החינוך ההדרכה הייעוץ והטיפול. בהתאם לדרישות ולתארים קודמים.
תוכניות הלימוד
תוכנית הלימודים בנויה על חוויה התנסותית ולמידה תיאורטית חווייתית.
ברמה החווייתית התנסותית: אווירת הלימודים והחוויה הקבוצתית הפכו לשם דבר בתוכניות המכון (אפילו אנחנו לא ידענו עד כמה... ראו תגובות הלומדות) אווירה שאינה באה מן "האוויר" אלא מתוך השקעת מחשבה תרפויטית בכל הקשור ליצירת מקום שיש בו אמת, כבוד ושלום. כן כן שלום לא כפרפרזה אלא כביטוי לצורך של כל אדם לחיות קצת יותר בשלום עם עצמו ועם עולמו ואף יותר מכך, להמשיך לגדול, לרצות, לחלום ולעשות. ההתנסות בפועל היא ליבה של החוויה הלימודית.
מה לומדים במכון ברמה התיאורטית: תיאוריות הטיפול בפסיכודרמה נלמדות יחד עם גישות פסיכודינמיות מתקדמות: מהקלאסיות (פרויד, קליין וויניקוט, קוהוט ועד ההתייחסותיות: מיטשל ואייגן) ותיאוריות בפסיכותרפיה קבוצתית זאת יחד עם ההיבט הרוחני של האדם על פי היהדות בגישת פרופ' רוטנברג*. הלמידה התיאורטית מבוססת התנסות.
במכון משולבת הפסיכודרמה עם עולם הרוח על פי היהדות, למה? האדם והחוויה האנושית מורכבים הן מהיכולת לפענח בדרכים פסיכודינמיות את הנפש והן מתוך ההבנה כי באדם קיים ממד רוחני (לאו דווקא דתי). ההיבט הפסיכולוגי והרוחני מאפשרים ראייה הוליסטית ורחבה של האדם כחי במרחב המייחס לעולם מבנה אישיות, סיבתיות אך גם את מה ש"מעבר לאני". התפיסה הרוחנית היהודית המבוססת על קבלה וחסידות מאירה את ההבנה בדבר מורכבות האדם ומאפשרת מקום לנשמה.
לסיכום במה מתבטא ההבדל בין תוכניותינו לבין תוכניות אחרות בתחום הפסיכודרמה?
1. לומדים פסיכודרמה יישומית - איך עושים פסיכודרמה שלב אחר שלב בפועל.
2. החלקים התיאורטיים כולל תיאוריות בפסיכולוגיה הן רחבות וממוקדות מערכות יחסים וכל שיעור משלב התנסות חווייתית!
3. היבטים מתוך העולם הרוחני על פי היהדות בגישת פרופ' רוטנברג השמה דגש הומני על רוח האדם ומקומו של היבט זה בטיפול באופן רעיוני ומעשי.
4. לומדים מהי "נשיאת ההפכים" ו"אחדות ההפכים" - מודל חדש בטיפול בפסיכודרמה.
כיצד בנויה שנת לימודים בתוכנית לימודי תעודה במכון הירושלמי לפסיכודרמה?
תוכנית תלת-שנתית ללימודי תעודה בהנחיית קבוצות בפסיכודרמה
הלימודים מורכבים משלושה שלבים ובהתאם לכך גם ניתנת תעודת הסיום.
הלומדים שנה אחת שנה א': מקבלים תעודה של מנחה קבוצה של מעגלי שיח בשילוב כלים פסיכודרמטיים.
הממשיכים ועוברים לשנה ב': מקבלים תעודת הנחיית קבוצות בפסיכודרמה.
הממשיכים ועוברים לשנה ג': מקבלים תעודת ייעוץ קבוצתי ופרטני בפסיכודרמה.
מלבד השעות הללו הלומדים/ות מחויבים/ות בתוכניות בשנה ב' ו-ג' בפרקטיקום, הדרכה והגשת עבודות סיום ברמה אקדמית.
התוכניות נלמדות בקבוצות הטרוגניות מכל המגזרים ועולמות החינוך והטיפול לקבוצות נשים ולקבוצות גברים בנפרד.
תנאי הקבלה: בעלי תואר ראשון או תואר אקוויוולנטי באחד מהתחומים הבאים: חינוך, ייעוץ חינוכי, פסיכולוגיה, אומנויות. בעלי תעודת הדרכה במרכזי טיפול וחינוך עם ניסיון בן שלוש שנים לפחות בתחום. לבאים מן המגזר הדתי-חרדי ניתן להגיש מועמדות לבעלי ניסיון בעבודה חינוכית יותר עם ניסיון של יותר משש שנים לפחות.
ימי ושעות הלימוד: שנה א', ימי חמישי בין השעות 10:00-16:00.
שנה ב', ימי שני בין השעות 16:00-21:30.
שנה ג', ימי שלישי בין השעות 16:00-20:30.
תוכנית לגברים - ימי רביעי בין השעות 10:00-16:00.
הקבלה מותנית בראיון אישי עם מנהלת המכון!
הרשמה: ההרשמה לתוכניות הלימוד מתחילה ב-01/05 ומסתיימת ב-30/09.
הנחה ניתנת לנרשמים עד 31/07 בכל שנת לימודים.
עלות לפני הנחה - 12,000 ש"ח
עלות אחרי הנחת הרשמה - 11,500 ש"ח
ניתן לפנות לפרטים אל רכזת מנהלית והרשמה: אנסטסיה קריצ'בסקי 052-8874770
צוות המכון
מנהלת המכון ד"ר זיוה ברכה גדרון
מטפלת ומדריכה מוסמכת בפסיכודרמה בקבוצות וביחידים כבר מעל עשרים וארבע שנה. פסיכותרפיסטית בהכשרתה (האוניברסיטה העברית) התמחות בטיפול זוגי ומשפחתי ובעלת קליניקה פרטית המשלבת פסיכותרפיה ופסיכודרמה, התמחות בטיפול בטראומה.
אחרי יותר משני עשורים בתחומי הטיפול בשנת 2019 סיימה כתיבת עבודת הדוקטורט בפסיכולוגיה בהתמחות בפסיכותרפיה קבוצתית P.syd מחקר איכותני בנושא: "אחדות ההפכים - יצירת מרחב של תקווה בטיפול בפסיכודרמה - שילוב בין גישות פסיכודינמיות לבין תפיסת העולם הרוחני של היהדות" בהנחיית ד"ר ברוך כהנא וד"ר אשר שקדי (האוניברסיטה העברית).
זיוה היא אחת מהמרצות הבכירות הפועלות בשיתוף פעולה פורה כבר יותר מעשור עם השירות הפסיכולוגי הייעוצי של משרד החינוך (שפ"י). בפרט עם היחידה לטיפול במצבי לחץ משבר ואובדנות. יחד איתם יצרה תוכניות לשיקום במצבי מצוקה בעבודתה עם צוותי בתי הספר בכל הארץ.
זיוה ברכה גדרון פיתחה מודל פסיכודרמטי בתחום מעגלי שיח יוצרי תקווה בקבוצות הטרוגניות. המודל פועל בהנחיית בוגרות המכון כבר כמה שנים בהצלחה רבה בעיקר בצוותים במערכת החינוך (שפ"י) במערכת הבית ספרית ובמרכזי הטיפול בארץ. בנוסף זיוה מכשירה שנים רבות, יועצים חינוכיים אנשי הוראה, טיפול והדרכה לשילוב כלים מעולם הפסיכודרמה בעבודתם המקצועית.
בין הפסיכודרמטיסטים היחידים הפועלים לדיאלוג אמיץ ומכבד בין דתיים, חרדים וחילונים באמצעות פסיכודרמה והייתה ממקימות קבוצת "דו שיח" המיתולוגית.
במכון מרצה בקורסים: מבוא לפסיכודרמה, פסיכודרמה למתקדמים, קורס תאוריות אישיות פסיכודינמיות, מיומנויות הנחייה וסמינר קליני.
חברי צוות המכון - הצוות מורכב מאנשי טיפול בהבעה ויצירה: פסיכודרמה, אומנות, תנועה ודרמה תרפיה, פסיכותרפיסטים ופסיכולוגים קליניים מדריכים.
עופר מימרן מלווה תהליכים קבוצתיים ופרטניים בפסיכודרמה. מלמד ומנחה קבוצות בתחום הפלייבק, האילתור ויסודות המשחק. בוגר תואר שני בפסיכודרמה בהצטיינות במכללת סמינר הקיבוצים ובוגר בית הספר למשחק ניסן נתיב.
ניצה ורצברגר מרצה בכירה במכון הירושלמי לפסיכודרמה. מטפלת בפסיכודרמה, בימאית ומורה לתיאטרון. מרצה למשחק ואימפרוביזציה בשילוב פסיכודרמה.
הגר בן אליהו שחקנית, יוצרת ובימאית, מקימה ושותפה בתיאטרון פלייבק. מרצה במכון בקורסים לתיאטרון פלייבק.
דויד לפיד נוירוביולוג (תואר שני), שחקן (ניסן נתיב), פסיכודרמטיסט מוסמך, שחקן ופלייבק ומורה לפלייבק. מרצה במכון בקורסים לפסיכודרמה יישומית בשילוב משחק וקורס חימום קבוצתי שנה ב' וג' ובקורס לפלייבק טיפולי.
יהודית דרייפוס מטפלת בהבעה ויצירה (M.A) - תחום אמנות, ופסיכותרפיסטית מוסמכת בגישת פסיכולוגיית העצמי. מומחית בטיפול במתבגרים ובנפגעי טראומה מינית. טיפול פרטני וקבוצתי בילדים, מתבגרים ומבוגרים, במסגרות פסיכיאטריות ובמערכת החינוך. בעלת קליניקה פרטית, ומנחה סדנאות מבוגרים בתחום הטראומה. מרצה במכון בקורסים: תאוריות בטיפול הקבוצתי, קורס שילוב אומנויות בטיפול ובקורס לדינמיקה קבוצתית.
דנה שפיגל בעלת תואר שני בפסיכודרמה. תואר ראשון בתיאטרון וחינוך, התמחות בבריאות הנפש, מבוגרים. ניסיון עבודה עם ילדים במצבי טראומה ומשבר. וכן עבודה טיפולית פרטנית וקבוצתית עם נוער בסיכון. ליווי והנחיה של קבוצות תהליכיות. מרצה במכון קורס לתיאוריות בפסיכודרמה ופרקטיקום.
חיה מאיר בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי. מנחת קבוצות הורים וזוגות. יועצת ומלווה לפו"פ וזוגות שבדרך. מרצה במכון בקורס יחסי מטפל מטופל ואתיקה מקצועית.